Mérlegen 2018, felkészül 2019.

YearCompass a digitális marketing trendek területén

Az év kezdetén sokan tesznek később nem minden esetben beteljesülő fogadalmakat. Szakmai téren ezek a fogadalmak inkább jóslatok és trendek formájában jelennek meg: vagyis, hogy mire számíthatunk mondjuk online marketing területen az adott évben. Ahogy a fogadalmakat sem mindig kérjük magunkon számon, úgy ritkán láttam szakmai kiértékelést arról, hogy vajon a hangoztatott trendekkel szemben mi valósult meg az évben.

Az elmúlt évek nagy sikere ismeretségi körömben a YearCompass – Évértékelő kitöltése. Gondoltam, hogy miért ne értékelhetnénk trendek és jóslatok ki- és beteljesedését szakmai alapon is. Éppen emiatt most bátorkodom összeszedni pár hitelesebb szakmai portál 2018-ra jósolt trendjeit és megvalósulásukat.

Ahhoz, hogy értékelni tudjuk az évet, fontos meghatároznunk a célokat. Trend-meghatározási stratégiám nagyon egyszerű volt: a méltán népszerű keresőbe írtam be a „digital marketing trends 2018”, illetve az „online marketing trends 2018” hívószavakat, és sorra vettem az első oldali találatok szakmailag leghitelesebb forrásait. Egyszerű dolgom volt, mivel nagyban átfedésben voltak a két keresésre kapott találatok. A források közül a következőket vettem figyelembe: a Forbes 2 cikkét, az egyik 7 Online marketing trendet, a másik 6 digitális marketing trendet említ; a SmartInsights Digitális marketing trendjeit olvastam még hozzá, illetve a Digital Marketing Institute 5-ös listáját. Ezen 4 forrás azonos vagy azonosnak tűnő jóslatait emeltem be a magam által gyártott Top 3-mas listára.

A fent említett módszertan eredményeképpen a 2018-as évre jósolt legnépszerűbb digitális marketing trendek a következőek voltak, erősen bele súlyozva a SmartInsights ügyfél-oldali kutatását is.

1.) A Content & Influenszer marketing költések fénykora lesz 2018.

Ahogy az elmúlt években egyre előre tört a tartalomgyártás, úgy 2018 a konszolidáció éve lesz. A márkák végre nemcsak a saját platformjaikon (website, blog, owned social media) fognak tartalmakat publikálni és gyártásba ölni a pénzt, hanem már kiépült hálózattal rendelkező influenszerekkel működnek majd együtt.

Ez mind pénzügyileg hatékonyabb, mind kisebb zajt és nagyobb láthatóságot generál, mint a korábbi modell. Mindemellett teret kapnak az igazán elkötelezett márka-nagykövetek, vagy mikroinfluenszerek is a márkák content stratégiájában.

2. A Big data végre nemcsak buzzword lesz, hanem 2018-ra a marketing automatizáció tényleges motorjává válik.

Évek óta hallgatjuk, hogy a big data a siker kulcsa, de igazán senki nem tudta, hogy miképp lehetne hatékonyan hasznosítani a rengeteg rendelkezésre álló adatunkat. Azonban a Machine Learning (gépi tanulás) térnyerésével azon reklámplatformok is előnyre tesznek szert, amelyek a marketing automatizációt szolgálják.

A növekvő verseny miatt egyre több kis- és középvállalkozás is invesztálni tud majd ezekbe az automatizáló rendszerekbe és hasznosítani tudja eddig gyűjtött adatait.

3.) 2018-ban Mesterséges Intelligencia segíti előre a viselkedés alapú, perszonalizált marketinget.

Hogy a technológia ne csak az automatizációban, de az emberek jobb megértésében és ezzel a még pontosabb célzásban is segítsen, 2018-ban teret nyer a gépi célzás is.

Az Adobe azt jósolja, hogy a gépek elkezdenek stratégiai marketingdöntéseket hozni. Ilyen helyzetben a szoftver elemzi az adatokat a szegmensek létrehozásához, a különböző csatornákon belüli kampányok elindításához és leállításához, és egyéni másolatot hoz létre, amely az érzékelt személyiségeket célozza.

Összegezve tehát az elmúlt évre jósolt irányadó stratégiákat, nézzük is meg, hogy mennyire voltak helytállóak ezek a meglátások. Vajon nemzetközi szinten mennyire növekedett a content marketing és influenszer költés, illetve az automatizációs platformok használata és a viselkedés alapú célzások volumene?

Ez esetben is a Google-t hívtam segítségül és kerestem könnyen elérhető adatokat a fenti trendek lekövetésére. Lássuk tehát, hogy mi valósult meg a jóslatokból?

  1. Igazolva. Azt, hogy a kontent a király, már évek óta hallgatjuk, de úgy tűnik 2018-ra tényleg beérett a mantra. A Content Marketing Institute 2018 első felében készült riportja szerint az elmúlt 1 évben a tartalom létrehozásra szánt költések 56%-al, míg tartalmi együttműködésre (így akár influenszerekre is) fordított büdzsé 37%-al növekedett. Mindemellett soha nem látott módon kerestek rá világszinten 2018-ban az Influencer marketing kifejezésre, ami bár költést nem igazol, de a kiemelkedő érdeklődést mindenképpen. Így elmondhatjuk, hogy ez a jóslat nemcsak, hogy bejött, de határozottan tartalmaz további potenciált is magában.
  2. Részben igazolva. Az adat alapú és adat elemzésre használt rendszerekre szánt költségek már az év első felében növekedést mutattak. Bár nemcsak marketingen belül, hanem minden iparágban kutatta le az IDC, aki amúgy maga is elemzéssel és marketing szolgáltatással foglalkozik, egy átfogó riportban mutatta be a 2018-as költéseket. Ennek fényében várhatóan 14,3%-os növekedést vetítettek előre 2017-hez képest. Ez talán nem olyan kiemelkedő, mint a tartalomra szánt összeg, de mindenképpen pozitív. Ha pedig azt nézzük, hogy a „marketing automation” kifejezésre mennyien kerestek rá 2018-ban, akkor az influenszer trendekhez valamelyest hasonló növekedő adatsort láthatunk. Emellett pedig egy nemrég frissített statisztikából kiderül, hogy átlagban a cégek 51%-a használ valamilyen marketing automatizációt.  Tehát növekvő és potens a trend, de a 2018 talán még nem hozta meg a várt áttörést.
  3. Cáfolva. Bár ez a jóslat nehezen választható el az előzőtől, hiszen mit sem ér a célzás adat nélkül, mégis jóval kevesebb evidenciát lehet találni a témákban. Ide számíthatjuk a marketing automatizáció szerzett pontjainak egy részét, de még akkor sem tudom mással kiegészíteni, mint egy cikkel, ami a 2019-es marketing trendek közé sorolja a perszonalizáció kicsúcsosodását. Ezzel ezt a jóslatot inkább további beteljesedésre ítéljük.

Jól látható tehát, hogy 50%-os a sikerráta a 2018-ra tett jóslatok tekintetében. Persze nem nevezném reprezentatívnak a felmérésemet, de bízom benne, hogy informatív volt, és némi iránymutatással szolgált, amiből talán tanulhatunk a jövőre nézve. Például, hogy nem érdemes minden vonalon hatalmas előremozdulásokat várni, sokkal inkább kis lépésekben fogjuk elérni a kitűzött célokat.

Mit is kívánhatnék jobbat 2019-re, mint bort, búzát és békességet, de a viccet félretéve azért megnéztem azt is, hogy mit jósolnak a korábban listázott oldalak erre az évre. Nem meglepő módon a Mesterséges Intelligencia és a gépi tanulás térnyerése előkelő helyet foglal el a listákon, míg a tartalom marketingben már sokkal specifikusabban az audiovizuális és főleg videós anyagok szerepe fog erősödni. De mindezt csak étvágygerjesztőnek, a részleteket ajánlom itt elolvasni (angol tartalom):

  1. Forbes 5 trendje 2019-re
  2. SmarthInsights trendjei
  3. Digital Marketing Institute 8 jóslata

Amennyiben pedig maradunk a jóslatoknál, én azt vállalom, hogy talán 2019-ben is meg fog tudni valósulni ezen trendek mintegy 50%-a. Már nemzetközi szinten biztosan. A magyar piac tekintetében inkább azt gondolom, hogy pár éves lemaradással lassan beérjük majd a 2018-as trendeket. De bízom benne, hogy azokat talán nagyobb arányban tudjuk majd megvalósítani a kis csúszásunk által. Jövőre mindenképpen előveszem ezt a listát, ahogy tenném egy jó YearCompassal is.

Képek forrása: pexels.com