A “hajtás felett”-től a Google ADS-ig

Hirdetéseid pozicionálása az elmúlt 10 évben.

10-12 éve még az újságok hódítottak a médiapiacon, akkortájt kezdtek megjelenni az online magazinok és hírportálok (kikapcsolhatatlan pop-up-okkal).

Akkoriban az egyik legnagyobb hazai kiadó pécsi irodájában dolgoztam tanácsadóként (ezt a munkakört máshol hirdetésszervezőnek hívták). Ugyan a hirdetők és az olvasók nem érzékelték, de hatalmas verseny zajlott a tanácsadók között, hogy ki mekkora hirdetést és pontosan hová pozicionálva tud elhelyezni a lapban az ügyfelének. Márpedig mindenki a címlapon (B1), azon belül is a hajtás felett akart megjelenni. Ez bizony legtöbbször a legnagyobb hirdetők privilégiuma volt.

Ezeket a kiemelt helyeket akkoriban egy évre előre eladtuk, így a kis hirdetők ritkán jutottak prémium hirdetési felülethez. Kivéve,  ha ügyes és rátermett tanácsadója volt az ügyfélnek, aki sok „extrát” el tudott intézni (ezek voltak a ma már a köznyelvben mindenhol elterjedt „last minute” hirdetési felületek).

A hátlap és az újság közepe szintén prémium felületnek számított (ahogyan annak számít ma is). Ennek oka józan ésszel is kikövetkeztethető: a hátlap (azaz a B4) azért volt könnyen eladható, mert sok ember hátulról kezdi el olvasni az újságot. Az újság közepe pedig azért volt népszerű a hirdetők körében, mert rendszerint itt nyílik ki az újság, így ez is a legolvasottabbak felületek egyike.

Azokban az időkben két változó: a példányszám és a célcsoport szegmentálás alapján ajánlottuk ki az egyes kiadványokat. Számomra volt egy különös hangulata ennek az időszaknak, az újság illata, a személyes kapcsolatok varázsa, a versengés a kollégákkal, ping-pong meccsek az ebédszünetben…is. Rég volt…

Azóta sok év telt el és nem csak a nyomtatott média piaci részesedése csökkent, hanem a hagyományosnak számító, egyéb ATL és BTL csatornák népszerűsége is. Az online hírportálok ma már ott vannak a zsebünkben, reszponzív, villámgyors weboldalakon és appokon keresztül juthatunk a legfrissebb hírekhez (és persze hirdetési megoldásokhoz). Manapság már nem a lap feletti hajtás, hanem a google ads, a social media hirdetési és a programmatic megoldások uralják a piacot.

Ami nem változott, az az ügyfél elvárása: mindenki a leghatékonyabb hirdetési felületet akarja.  Az online marketing erre pontosan mérhető megoldásokat biztosít: ma már nemre, korra, érdeklődési körre, lakóhelyre, sőt viselkedésre is pontosan tudunk célozni. Régen a hirdetési összeg nagy része (de fele biztos) a kukában landolt a célzási nehézségek miatt.

Ma pedig már a bonyolult és tanulni képes algoritmusoknak köszönhetően mérhetünk, célozhatunk, ezáltal egyre jobban kiszolgálhatjuk az ügyfeleink igényeit. És ez bőségesen kárpótolja a papír illatát.

 

Képek forrása: pexels.com