Így szeresd az ügynökséged – David Ogilvy tanácsai az ügyféloldalnak.

Az ügynökség és az ügyfél hatékony együttműködését alapvetően az határozza meg, mennyire tekinti partnernek a megrendelő az ügynökséget. 

Egy fejlett vállalati kultúrával rendelkező cég értékes segítséget nyújhat abban, hogy az ügynökség minél hamarabb hazai terepen érezhesse magát. Ez az eredményes és hatékony együttműködés egyik kulcseleme. Nincs mit szépíteni: az elégtelen (hiányos, vagy többcsatornás) kommunikáció, a soklépcsős döntéshozatal leginkább az ügyféloldal sajátja.

Mint minden kapcsolatban, itt is fontos az összecsiszolódás. Ha erre minden cég megfelelő időt és energiát biztosítana, nem csak a közös munka lenne sokszor (ezerszer!) hatékonyabb és élvezetesebb, de valószínűleg kevesebb account menedzser kopna el idő előtt.

David Ogilvy “Egy reklámszakember vallomásai” című könyvében külön fejezetet szentel a megrendelői oldalnak szánt tanácsoknak. A 15 aranyszabály közül íme egy szubjektív válogatás:

“Nem hagynám félni az ügynökségemet”

Az ügynökség sokszor fél attól, hogy a megrendelő egyszerűen lecseréli, hiszen a legkönnyebb az ügynökségre fogni az esetleges kudarcot. Ezt a félelmet viszonylag egyszerű eszközökkel meg lehet szüntetni:  biztosítsunk átlátható működési feltételeket, folyamatos információáramlást és adjunk rendszeres visszajelzést.  Nyitottak vagyunk az ügynökségünk tanácsaira? Olyan a vállalati kultúra, hogy őszintén elmondhatja (és van is aki meghallgatja) a véleményét? Ha lázas a gyerek, nem a lázmérőt kell összetörni.

“Az ügynökségnek megadnék minden szükséges információt.” 

Minél jobban megismeri az ügynökég a vállalatot, valamint a termék és  szolgáltatáspalettát, annál jobb munkát fog végezni.  Rengeteg időt és energiát spórolhatunk meg,  ha a közös munka rövid képzéssel kezdődik az adott terület szakértőinek bevonásával. Hasznosak lehetnek  az újonnan érkezett munkavállalókat segítő “starter kit”-ek is , a kutatási összefoglalók, és persze a termékek/szolgáltatások gyakorlati kipróbálása, tesztelése (pl. próbavásárlás).

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

“Az alkotómunka az ügynökség dolga, ebbe ne avatkozz bele”.

Nem tesz jót egyetlen kampánynak sem, ha a szerepek felcserélődnek. Komoly probléma adódhat abból, ha a menedzsment bármely tagja (pl. a vezérigazgató, vagy a pénzügyi vezető) feladatának tekinti az ötletelést egy adott reklámkampánnyal kapcsolatban, hiszen ezek az ötletek könnyen kanonizálódhatnak. Ráadásul az ügynökséget a felülről érkező “megfontolandó” ötletekkel csak  gúzsba kötjük, pedig azt várjuk el, hogy “kilépjen a dobozból” és valami újat, frisset és működőképeset hozzon létre az eddigi megoldásaink helyett. “Ha valaki kutyát tart, minek ugat helyette?

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

“Őszinteségért őszinteséget”

A konfliktusok jelentős részét egyszerűen meg lehet előzni, ha a játékszabályokat időben és lehetőleg közösen fektetjük le, a felmerülő problémákat pedig minél hamarabb kezeljük a megfelelő fórumokon.  A problémák szőnyeg alá söprése erodálja a hatékony munkakapcsolatot: az ügynökség úgy fogja érezni, hogy csak feleslegesen “túráztatjuk”. Fontos, hogy őszinte és egyértelmű visszajelzést adjunk az elvégzett munkáról, és ne a szakembereknek kelljen találgatnia, mire is gondolunk.

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

“Nem fecsérelném az időmet olyan termékre, melyek nem kecsegtetnek sikerrel”

Az ügynökségnek nem az a feladata, hogy életképtelen, átgondolatlan, érthetetlen szolgáltatásokat, vagy termékeket életben tartson. Érdemes megbecsülni azt az ügynökséget, amelyik bátran el meri mondani a véleményét és javaslattal is előáll a probléma megoldására.

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

“Minden részletet ellenőriznék”

Az idő sokszor relatív fogalom az ügynökségi és a megrendelői oldalon. A “tegnapra kell” kérés azt is jelenti, hogy nem lesz elég idő a kampánymechanizmus modellezésére, a tesztelésekre, pedig ezek nélkül könnyű hibázni. Kapkodásból még soha, sehol nem született sikeres kampány (ahogyan a folyamatos időhúzásból sem).

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

Bármennyire is egyszerűnek és közhelyesnek tűnnek ezek a javaslatok, a közös munka minősége és hatékonysága voltaképpen ezeken áll, vagy bukik. (További tanácsok Ogilvy könyvében)

Kép forrása: hundilbert.blog.hu

 

Érdekel a téma? Neked ajánlom:

Öt tanács, hogy ne utálja az ügynöksége

David OGILVY: Egy reklámszakember vallomásai, Park kiadó, Budapest, 2008.