szexista reklámok

„Fújd az arcába a füstöt és bárhová követni fog” – Szexizmus a reklámokban

Az eltérő nemi szerepekre épülő, a nőket tárgyiasító, gyengének, másodrendűnek, a férfi játékszerének beállító szexista reklámozás az 50-es években bontakozott ki Amerikában.

A reklámcsinálók előszeretettel nyúltak ehhez a primitív és manipulatív eszközhöz: a Madison Avenue ügynökségeinek komoly szerepük volt a szexista reklámok térnyerésében.

Az ötvenes évek reklámjainak fontos eleme a tökéletesség. Ebben az univerzumban a gyönyörű otthonok és autócsodák, a mosolygó, boldog emberek mind-mind az Amerikai Álom megtestesítői. De ez a tökéletes világ kőkemény hierarchiára épült, amelyben a nőknek pontosan definiált szerep jutott. Feladatuk, hogy jó anyák és hálás feleségek legyenek, akik örömmel látják el az összes házimunkát.  Életük egyetlen célja, hogy a férfiakat boldoggá tegyék.

Ez a torz és egysíkú ábrázolás az évek alatt további elemekkel bővült: a nő esendő, gyenge, butácska, teste a férfi tulajdona. Csupán egy játékszer, akit akár el is lehet fenekelni, ha elsőre nem fogja fel a (marketing) üzenetet.

Szexista reklámok az '50-es évekből
Szexista reklámok az ’50-es évekből, Képek forrása: businessinsider.com

A headline-okban gyakran jelenik meg az alsóbbrendűnek beállított, esetlen, gyarló és ügyetlen nő.

„Ne szomorkodj drága, a sört nem égetted oda.”

„Fújd az arcába a füstöt és bárhová követni fog téged.”

A nőiség elértéktelenedésével párhuzamosan emelkedik fel a magasabb rendű férfi, aki remek apa, kiváló szerető, vonzó és szellemes uralkodója ennek az univerzumnak.

Szexista reklámok a '60-as évekből
Szexista reklámok a ’60-as évekből, Képek forrása: businessinsider.com

Bár a mai szemmel megdöbbentőek és taszítóak ezek a sajtóhirdetések, a szexizmus más köntösben, de ugyanúgy a mindennapjaink része, mint az ötvenes években. Ezt bizonyítja az a 2017-es projekt is, amelyben az ’50-es évek szexista hirdetéseinek headline-ját kicserelték Trump elnök női nemiséggel kapcsolatos mondataira.

szexista reklám újraértelmezve
Egy 1953-as hirdetés parafrázisa Donald Trump idézetével a headline-ban, alkotó: Saint Hoax, 2017. Kép forrása: businessinsider.com

A végeredmény lehangoló: az átalakított hirdetések nem csak méltó utódnak bizonyulnak,  de túl is tesznek a korai szexista reklámokon.

 

Érdekel a téma?

Neked ajánlom: