“Fújd az arcába a füstöt és bárhová követni fog” Szexizmus a reklámokban.

Az eltérő nemi szerepekre épülő, a nőket tárgyiasító, gyengének, másodrendűnek, a férfi játékszerének beállító szexista reklámozás az 50-es években bontakozott ki Amerikában.

A reklámcsinálók előszeretettel nyúltak ehhez a primitív és manipulatív eszközhöz: a Madison Avenue ügynökségeinek komoly szerepük volt a szexista reklámok térnyerésében.

Az ötvenes évek reklámjainak fontos eleme a tökéletesség. Ebben az univerzumban a gyönyörű otthonok és autócsodák, a mosolygó, boldog emberek mind-mind az Amerikai Álom megtestesítői. De ez a tökéletes világ kőkemény hierarchiára épült, amelyben a nőknek pontosan definiált szerep jutott. Feladatuk, hogy jó anyák és hálás feleségek legyenek, akik örömmel látják el az összes házimunkát.  Életük egyetlen célja, hogy a férfiakat boldogokká tegyék.

Ez a torz és egysíkú ábrázolás az évek alatt további elemekkel bővült: a nő esendő, gyenge, butácska, teste a férfi tulajdona. Csupán egy játékszer, akit akár el is lehet fenekelni, ha elsőre nem fogja fel a (marketing) üzenetet.

Szexista hirdetések az ’50-es évekből, Képek forrása: businessinsider.com

A headline-okban gyakran jelenik meg az alsóbbrendűnek beállított, esetlen, gyarló és ügyetlen nő.

“Ne szomorkodj drága, a sört nem égetted oda.”

„Fújd az arcába a füstöt és bárhová követni fog téged.”

A nőiség elértéktelenedésével párhuzamosan emelkedik fel a magasabb rendű férfi, aki remek apa, kiváló szerető, vonzó és szellemes uralkodója ennek az univerzumnak.

Szexista hirdetések a ’60-as évekből, Képek forrása: businessinsider.com

Bár a mai szemmel megdöbbentőek és taszítóak ezek a sajtóhirdetések, a szexizmus más köntösben, de ugyanúgy a mindennapjaink része, mint az ötvenes években. Ezt bizonyítja az a 2017-es projekt is, amelyben az ’50-es évek szexista hirdetéseinek headline-ját kicserelték Trump elnök női nemiséggel kapcsolatos mondataira.

Egy 1953-as hirdetés parafrázisa Donald Trump idézetével a headline-ban, alkotó: Saint Hoax, 2017. Kép forrása: businessinsider.com

A végeredmény lehangoló: az átalakított hirdetések nem csak méltó utódnak bizonyulnak,  de túl is tesznek a korai szexista reklámokon.

 

Érdekel a téma? Neked ajánlom:

http://www.huffingtonpost.com/entry/trumps-comments-about-women-pair-frighteningly-well-with-sexist-old-ads_us_58c190c0e4b0d1078ca4d296

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3318841/Shocking-posters-1950s-60s-sexist-racist-campaigns-seen-acceptable.html

http://www.businessinsider.com/26-sexist-ads-of-the-mad-men-era-2014-5