„Az információ lőszer”

2014-ben egy kanadai újságírókat tömörítő szervezet (CJFE) elgondolkodtató hirdetés-sorozattal hívta fel a figyelmet a sajtószabadság fontosságára és az információ pusztító erejére.

Kamera, állvány, vaku, fénymérő. A kanadai Juniper Park ügynökség plakáttervein egy fotóriporter munkaeszközei állnak össze aknavetővé, AK-47-es géppisztollyá és félautomata marokfegyverré.

A kreatív sorozat eredeti kontextusában a háborús övezetekben tudósítók munkájára, valamint a diktatórikus államokban felügyelt és irányított média szerepére utal: a média erőszakos birtoklása, az információval való visszaélés képes lőszerként roncsolni és pusztítani.

„Az információ lőszer” plakátterv-sorozat, 2014. Ügynökség: Juniper Park

A kampány üzenete azonban univerzálisabb annál, hogy leragadjon egyetlen jelentéssíkon. Szól a ma emberének is, hiszen napjainkra az információ valóban hatalmas átütőerejű lövedékké vált. Soha, egyetlen évszázadban sem volt ilyen óriási az információéhség, az információáramlás sebessége és az adatok miatti kiszolgáltatottság.

Szól a Big Data-ról: a rettentő méretű adatmennyiségből kinyerhető strukturált információ ugyan számos előnnyel és haszonnal jár, de tagadhatatlan tény az is, hogy kiszolgáltatottá és sebezhetővé tesz valamennyiünket.

Az erőteljes üzenet erősen megosztó volt a megközelítés miatt: ellenzői szerint, ahogyan az információközvetítő médiumok elsődleges feladata sem az, hogy fegyverek legyenek, úgy az információnak sem kell alapesetben lőszernek lennie.  A kampány ennek ellenére határokon átívelő projektté vált: több országból posztoltak fotóriporterek felszerelésükből készített, fegyverré összeálló montázsokat.

 

Érdekel a téma? Neked ajánlom: