Így neveld a Tisztelt Utazóközönséget!

A villamos plakátok igazi egyéniségek: amolyan angolkisasszonyok a reklámfelületek között.

Ez a kisméretű reklámtípus a 20-as években Németországból terjedt el, és nemsokára a budapesti villamosoknak is állandó kelléke lett. Elhelyezésére szintén német példa nyomán külön felületet alakítottak ki a villamoskocsikban, az ablakok és a mennyezet közötti döntött felületeken.

Népszerűségét elősegítette az is, hogy megjelenése egybeesett a magyar plakátművészet virágkorával: számos neves képzőművészünk alkotása jelent meg a villamosok belsejében.

A változatos témájú kereskedelmi üzenetek mellett sokszor népnevelő témák is teret kaptak: felhívták az utazóközönség figyelmét a kulturált, vagy a biztonságos közlekedés szabályaira. Erre különösen a háború utáni időszakban volt  szükség, amikor a túlzsúfolt, rossz állapotú szerelvények és a fegyelmezetlen, potyázó utasok miatt sok baleset történt.

BSZKRT villamos plakát az ’50-es évekből

Mivel magas kontaktusszámot biztosított, a villamos plakát kezdettől fogva kiválóan alkalmas volt  propagandaüzenetek terjesztésére is. Az 50-es, 60-as években  a szovjet kultúrpolitika szellemében számos plakát készült, de  a kereskedelmi témájú üzenetek lassan kiszorították ezeket az utastérből.

Képek forrása:  bkv.hu, timelord.blog.hu

 

Érdekel a téma? Neked ajánlom:

Villamosutazás 1947-ben

Légy óvatos kispajtás! – Tömegközlekedési plakátok a múltból